• امیرحسین خداپناهی

    عضو
    20 دی 1399 در 2:00 بعد از ظهر

    با سلام واحترام

    همانگونه که جناب آقای آرام فر، آقای ملکی و سایر دوستان و اساتید اعلام نمودند به طور کلی عوامل زیادی می تواند در تعیین حق بیمه بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده موثر باشند لذا نظر به اینکه در قانون جدید صراحتا هیچگونه اشاره ای به تعرفه ای مشخص برای محاسبه حق بیمه شخص ثالث قطار از سوی شورای عالی بیمه علی رغم الزام صدور بیمه نامه شخص ثالث برای قطار های شهری و بین شهری مطابق با بند ث ماده 1 قانون مذکور تاکنون ارائه نشده است.

    لذا با توجه به ماده 18 قانون شخص ثالث مصوب سال 1395 و آیین نامه اجرایی ماده مذکور و با در نظر گرفتن قوانین و شرایط و آیین نامه نعیین نرخ انواع خودرو ها و با در نظر گرفتن نقاط مشترک آنها با قطار های شهری و بین شهری می توان نقاط مشترک این دو را چنین اعلام و تا حدودی جهت تعیین نرخ علی رغم گذشت حدود 4 سال از تصویب قانون جدید اقدام نمود.

    نوع کاربری :

    همانگونه که نوع کاربری در خودرو یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر میزان ریسک خودرو و در نهایت قیمت حق‌بیمه ثالث است قطعا در تعیین حق بیمه قطار نیز بسیار موثر واقع که به دو دسته باربری و یا مسافر بری و یا ترک این دو تقسیم می شوند.

    تعداد مسافرین :

    نوع قطار از نظر سوخت و حجم موتور:

    نوع محموله:

    وضعیت ایمنی آن:

    سال ساخت و عمر قطار:

    با توجه به افزایش ریسک خودروهای کهنه، در تمام شرکت‌های بیمه نرخی به عنوان ضریب کهنگی در نظر گرفته می‌شود. این نرخ معمولا برای خودروهایی با عمر بیش از 15 سال محاسبه می گردد که این مورد نیز می تواند در تعیین حق بیمه قطار نیز به عنوان یکی از عوامل موثر در تعیین حق بیمه در نظر گرفته شود.

    تخفیف عدم خسارت در بیمه شخص ثالث و حوادث راننده

    جریمه دیرکرد بیمه نامه ثالث و حوادث راننده

    میزان تعهد مالی بیمه‌نامه شخص ثالث و حوادث راننده که مطابق با ماده 8 قانون مذکور بیمه گر می تواند با دریافت حق بیمه مازاد بیشتر از حداقل تعهد مالی را تحت پوشش قرار دهد.

    مدت اعتبار بیمه‌نامه:

    و…

    که از جمله موارد فوق مطابق بافرمایش جناب آقای ملکی عدم هرگونه آگاهی دقیق و صحیح از سوابق خسارات و حوادث ریلی نیز می تواند بسیار در این زمینه موثر و می بایست مدنظر قرار گیرد.