• محمدتقی آرام فر

    عضو
    20 دی 1399 در 10:43 قبل از ظهر

    با سلام

    همانگونه که مستحضرید، قانون اصلاح قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال 1387 نیز در ماده یک خود اشاره ای به وسایل نقلیه موتوری و ریلی دارد و در آن دارنده می باسیت بیمه نامه شخص ثالث خریداری نماید. یعنی در آن زمان نیز قطار ها می بایست از این قانون پیروی می نمودند. به خاطر دارم در یکی از شرکت های بیمه، راه آهن جمهوری اسلامی ایران بدون در نظر گرفتن اینکه قطار بیمه نامه دارد یا خیر ، اقدام به خرید بیمه نامه مسئولیت مدنی نموده بود که متاسفانه سانحه ای نیز به وقوع پیوست و از آنجا که قطار بیمه نامه نداشته و بنا به گفته کارشناسان وقت قانون گذار نیز در حال تدوین قانونی مدون در خصوص قطار ها بوده، خسارت به صورت کامل از سوی بیمه گر مسئولیت به نرخ یوم الادا پرداخت گردیده است.

    با تصویب قانون بیمه اجباری سال 1395 مورد بیمه نمودن قطار ها از طریق بیمه نامه شخص ثالث به صورت صریح در ماده یک قانون بیان گردیده. ولی در ماده 18 قانون و آیین نامه اجرایی آن که در آبان ماه سال 1396 صادر گردید، مطلبی در خصوص نحوه محاسبه حق بیمه بیمه نامه شخص ثالث قطار و نحوه پرداخت خسارات ناشی از حوادث آن اشاره ای نشده که با توجه به مطالعه موشکافانه در خصوص ماده 18 و آیین نامه آن کماکان این تصور است که قانون گذار فقط وسایل نقلیه موتوری را مد نظر قرار داده است . این مطلب به صورت واضح در تبصره های 1 و 5 ماده 18 و همچنین جدول ماده 4 آیین نامه اجرایی ماده 18 قابل لمس است .

    حال به نظر میرسد، قانونگذار با رعایت موارد مندرج در ماده 18 قانون و آیین نامه اجرایی آن به انظمام مواردی همچون :

    1- نوع کاربری قطار (باری یا مسافری)

    2- تعداد مسافرین

    3- نوع قطار (دیزلی ، برقی ، سریع السیر و …)

    4- داخل شهری بودن و خارج شهری بودن

    5- میزان تعداد مسافر ( در قطار های شهری می بایست تعداد افراد ایستاده و نشسته در نظر گرفته شود)

    6- نوع محموله

    7- تعداد و نوع واگن های متصل

    8- تخفیف های عدم خسارت سنوات گذشته

    9- نحوه عدم وجود بیمه نامه شخص ثالث سال های گذشته

    و…

    که اهل این فن از آن مطلع هستند را مد نظر قرار دهد تا بتوان حق بیمه متناسبی برای آن در نظر گرفت .

    ناگفته نماند، مشخص نیست با گذشت 4 سال از قانون بیمه شخص ثالث سال 1395 تا کنون چه اقدامی از طریق قانون گذار صورت پذیرفته و راه آهن جمهوری اسلامی و نیز شرکت های مسافربری و حمل بار ریلی چگونه بیمه نامه تهیه نموده اند. همچنین وظیفه صندوق تامین خسارت های بدنی و نیز سهم ایشان وسایر نهاد های اعلامی در قانون نیز می بایست مشخص شود .