-
جبران همگانی خسارت بدنی سوانح خودرو و رهایی از بختک بیمه اجباری شخص ثالث
هر قانون یا مقرراتی علاوه بر درست و کامل بودن، باید تحلیل هزینه- فایده هم داشته باشد و هزینه¬های اجرایش بیشتر از فوایدش نباشد وگرنه باید از خیر آن گذشت و دنبال قانونی بود که مزایای کمتری داشته باشد اما ارزانتر و آسانتر اجرا شود. قانون بیمه اجباری شخص ثالث هم مانند اغلب قوانین بدون تحلیل هزینه-فایده تدوین و تصویب شده و هزینه¬های اجرایش آنقدر زیاد است که به منافعش نمی¬ارزد. این قانون حدود ۱2۰ ماده و تبصره و ۱۷ آییننامه اجرایی دارد و با ضوابط و بخشنامه¬های پیرامون آن مجموعه¬ای با بیش از 30 هزار واژه را در بر می¬گیرد. همچنین، موادی از قوانین برنامه توسعه، بودجه سالانه ، مجازات اسلامی، راهنمایی و رانندگی و ایمنی راهها و نیز آرای دیوان عدالت اداری و نظرات تفسیری اداره کل حقوقی قوه قضائیه، معاونت حقوقی ریاستجمهوری و اداره کل حقوقی بیمه مرکزی درباره نحوه اجرای مقررات قانون بیمه شخص ثالث هم هست که بر دشواری و تودرتویی قوانین، مقررات و ضوابط حاکم بر عملیات بیمه شخص ثالث می¬افزاید.
علاوه بر اینها، فراوانی ارگانها و اشخاصی که به استناد مواد متعدد قانونی به نحوی درگیر یا دخیل در عملیات بیمه شخص ثالث هستند حیرتانگیز است. در کنار بیمه مرکزی، شرکتهای بیمه، صندوق تامین خسارتهای بدنی، پلیس راهنمایی و رانندگی و مراجع قضایی که نقش آنها لازم و موجه است اسامی حدود پنجاه نهاد و شخصیت در قانون بیمه اجباری شخص ثالث وجود دارد که کوتاهی هرکدام از آنها در انجام وظایف محوله، منجر به نقص یا ناکارآمدی عملیات بیمه شخص ثالث خواهد شد. این مجموعه شامل هیات وزیران، قوه قضائیه، دادستان کل کشور، دوازده وزیر یا وزارتخانه، پنج کمیسیون مجلس شورای اسلامی، سازمان اورژانس، مراکز درمانی، سازمانهای بیمههای اجتماعی، پزشکی قانونی، هلال احمر، سندیکای بیمهگران ایران، ستاد دیه، ستاد سوخت، دوایر اجرا و دفاتر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شرکتها و موسسات حمل و نقل بار و مسافر است.
به این ترتیب، گویا قانونگذار همه قوانین، مقررات، سازمانها، نهادها و مقامات مربوط به حوادث رانندگی را یکجا جمع کرده است تا مطمئن شود شرکتهای بیمه و صندوق تامین خسارتهای بدنی، وظیفه تامین اجتماعی زیاندیدگان حوادث رانندگی(که وظیفه حاکمیت است) را به درستی انجام میدهند و ماهیت بازرگانی شرکتهای بیمه (که هدفشان سودآوری است) خدشه¬ای به حقوق زیاندیدگان و مقصرین حوادث رانندگی وارد نمی¬کند اما آنچه مغفول مانده اتلاف حجم عظیمی از نیروهای مالی و انسانی کشور برای جبران زیانهای بدنی مصدومان و متوفیان حوادث رانندگی است که با طرح پیشنهادی این نوشته به صورت بسیار کاملتر، آسانتر و ارزانتری قابل انجام است و صنعت بیمه را هم از بختک بیمه شخص ثالث می-رهاند تا بتواند با سرعت و کیفیت بهتری توسعه یابد.
الف- رئوس طرح پیشنهادی:
1- بیمه اجباری شخص ثالث وسایل نقلیه محدود به پوشش خسارت¬های مالی بشود و دارندگان خودرو موظف شوند که بر اساس نرخ و شرایط مصوب شورای عالی بیمه حداقل معادل پنج درصد مبلغ ریالی دیه هر سال از شرکت بیمه پوشش مسوولیت در قبال خسارتهای مالی اشخاص ثالث بیمه بخرند.
2- پرداخت دیه مصدومان یا کشته¬های حوادث رانندگی بر عهده صندوق تامین خسارتهای بدنی قرار گیرد و بخش اصلی منابع آن از مبلغی(درصدی) تامین ¬شود که به عنوان سهم صندوق، به قیمت بنزین و گازوئیل مصرفی وسایل نقلیه افزوده میشود.
3- هیات وزیران موظف شد که هر سال بر اساس گزارش صندوق تامین خسارتهای بدنی، سهم آن از قیمت بنزین و گازوییل مصرفی وسایل نقلیه را در لایحه بودجه تعیین و پس از تصویب مجلس در اختیار صندوق بگذارد.
4- مقدار دیه زیاندیدگان بر اساس رای دادگاه ویژه حوادث رانندگی تعیین میشود که شعبه¬هایش در مراکز استانی صندوق تأمین خسارت¬های بدنی مستقر خواهند شد.
5- عوارض مؤثر بر کاهش حوادث یا جبران خسارتهای حوادث رانندگی از محل درآمدهای صندوق تأمین خسارت¬های بدنی پرداخت خواهد شد و تأمین هزینه¬های پزشکی مصدومان حوادث رانندگی همچنان بر عهده وزارت بهداشت خواهد بود.
6- برای جلوگیری از تاثیر اجرای طرح بر افزایش بی احتیاطی و تنظیم و بهبود رفتار رانندگی، جریمه و جزای مقصرین حوادث رانندگی با توجه به: حادثه منجر به خسارت بدنی یا فقط مالی، ارتکاب تخلف حادثه¬ساز و یا سابقه تخلفات رانندگی، چند برابر خواهد شد.
7- چنانچه علت حادثه رانندگی تخلف حادثه¬ساز، عمد یا مستی و یا نداشتن گواهینامه مقصر حادثه باشد شرکت بیمه یا صندوق تأمین خسارت¬های بدنی می¬تواند برای بازیافت همه یا بخشی از خسارت پرداخت¬شده به مقصر حادثه یا بازماندگان او مراجعه کند.
ب- مزایای طرح:
1- ابهام¬ها و پیچیدگی¬های منبعث از حجم عظیم قوانین و مقررات مربوط به بیمه اجباری شخص ثالث برطرف می-شود و تکالیف اغلب سازمانهای مرتبط و یا درگیر عملیات این بیمه بلاموضوع می¬شود.
2- هدف اصلی قانونگذار در حمایت از زیاندیدگان حوادث رانندگی بهطور کامل و در زمانی کوتاه محقق میشود، خسارت بدنی همه زیاندیدگان بدون نگرانی از تاثیر یومالادا یا تعدد دیه، جبران میشود و زندانی ناشی از نپرداختن دیه ناشی از سوانح رانندگی نخواهیم داشت.
3- بار سنگین عملیات بیمه اجباری شخص ثالث از دوش شرکت¬های بیمه بسیار سبک می¬شود و صنعت بیمه و شبکه فروش مجال می¬یابد که برای عرضه و فروش سایر پوشش¬ها و توسعه صنعت بیمه بکوشد.
4- مبلغ پرداختی برای پوشش خسارت¬های بدنی که تابع مقدار مصرف سوخت هر خودرو خواهد بود رابطه منطقیتر و منصفانهتری با ریسک آن خواهد داشت زیرا:
– هرچه موتور خودرو قویتر باشد خطرناکتر است و سوخت بیشتری مصرف میکند.
– هرچه سن خودرو بیشتر و تکنولوژی خودرو قدیمی¬تر و ناایمنتر باشد مصرف بیشتری خواهد داشت.
– هرچه مقدار پیمایش خودرو بیشتر باشد، سوخت بیشتری مصرف و ریسک بیشتری ایجاد کرده است.
بر این اساس، حتی اگر عوامل موثر دیگر از جمله خصوصیات راننده و رانندگی هم در نظر گرفته نشود بهتر از وضعیت کنونی است که مقدار استفاده از خودرو تاثیری در مقدار حق¬بیمه ندارد.
5- صندوق تامین خسارتهای بدنی نقش و جایگاه مهمتر و مقتدر¬تری خواهد یافت و مراجع قضایی از صدور آرای ناعادلانه بهنفع زیاندیدگان حوادث رانندگی خودداری خواهند کرد.
6- با تمرکز آمار و اطلاعات عملیات جبران خسارت¬های بدنی، زمینه استفادههای متقلبانه و غیرموجه از منابع نظام جبران خسارت¬های بدنی ضعیف خواهد شد.
7- با احتساب درآمدهای افزایش یافته صندوق تامین خسارت¬های بدنی در محاسبه ضریب نفوذ صنعت بیمه این شاخص بهتر هم خواهد شد.
پ- معایب طرح:
1- مهمترین و دشوارترین بخش از اجرای این طرح، افزایش قیمت سوخت به ویژه برای وسایل نقلیه عمومی است که بهنظر میرسد اگر درباره نتایج مثبت و مفید آن به درستی اطلاع¬رسانی شود و مردم دلایل افزایش قیمت سوخت را بدانند مورد پذیرش اکثریت جامعه قرار گیرد.
2- ممکن است انحصار صندوق در جبران خسارتهای بدنی موجب تضعیف منافع بیمهگذاران و تضییع حقوق زیاندیدگان شود که با وجود دادگاههای مستقر در شعب صندوق و سیاستگذاری هیات امنا و هیات نظارت صندوق احتمال آن هرچه کمتر خواهد شد.
3- از دست دادن حقبیمه مربوط به پوشش خسارت¬های بدنی برای مدتی باعث مشکلات مالی اغلب شرکتهای بیمه و شبکه فروش آنها خواهد شد که ناچارند دشواری دوره ترک اعتیاد از این نوع حق¬بیمه را تحمل کنند.نظر شما چیست؟
پ.ن: این نوشته با ادغام، اصلاح و تکمیل دو نوشته که پیشتر منتشر کرده¬ام تهیه شده است.
Log in to reply.